https://www.ahmetakgul.com.tr/ Prof. Dr. Ahmet Akgül - Kalp ve Damar Hastalarında Öfke ve Kızgınlık.

Kalp ve Damar Tıkanıklığı olan hasta niye öfkelidir?

Öfke; sadece insanlarda var olan bir duygu değil, her canlı organizmanın tehdit karşısında olaylara gösterdiği doğal bir tepkidir. Bireysel tehdit hissetme, kırgınlık, engellenmişlik, anksiyete (kaygı-endişe), kızgınlık ve kendine olan saygısında azalma öfke sebeplerindendir.

Hastalık ve hastalığa yakalanma tek başına bile insanda engellenmişlik, kaygı ve endişe yaratır. Hasta hem kendisini hem de aile ve çevresini düşündüğünden yoğun bir kırgınlık ve evhama kapılır. Hele hele bu hastalık kalp veya damar tıkanıklığı olursa ayrıca ölüm korkusu da hasta ve hasta yakınına bulaşır.

Hasta her gün kendisine "niye ben?" diye sorar ve bir cevap bulamaz. Ameliyat mı olacak, damara balon mu yapılacak, stent mi konulacak, işlemden sonra ne olacak, yoğun bakımda ne olacak, taburcu olabilecek mi, yoksa iyileşemeyecek mi diye kafasında binlerce soru oluşur. Ayrıca her gelen farklı bir şey söyleyecek, o doktor iyi, bu hastane daha iyi, o hastane kötü, orada şu sorun var buraya git diye binlerce soru ve şüphe oluşacak.

Hastanın maddi ve sosyal durumu ne olursa olsun "çaresizlik" hissedecek ve öfke duymaya başlayacak. Bu öfke hem kendine hem yakınlarına, hem doktorlara hem kadere bile olacak.

Bu durumda hasta ve hasta yakını ile yapılacak iletişim, tedavinin en önemli parçasıdır.

Öfke, eğer doğru iletişim kurulmaz ise, hastanın doktor ve sağlık personeli arasındaki sürtüşme ve çatışmaları alevlendirebilir.

Burada esas rol, sağlık çalışanlarına ve hastanın doktoruna düşmektedir:

Sağlık personeli; öncelikle öfkeyi tanımalı, daha sonra kabul etmeli, anlamalı ve yanıtlamalıdır. Öfkeyi tanımak, hasta kızgın olduğunu ifade ediyorsa kolaydır, ancak hastalar genellikle bunu söylemezler. Ses tonu ve ajite davranışları, hastanın öfkeli olduğunu gösterebilir. Hastanın istemeyerek sinirlendiği durumlarda öfkenin nedeninin araştırılması önemlidir. "Canınız sıkılmış gibi görünüyor" şeklinde bir cümle hastanın duygularını sizinle paylaşmasına yardımcı olur. Hasta size kızmış ya da sizinle ilgisi olmayan bir konuda başkasına kızmış olabilir. Hasta kızmakta haklı ise sağlık personeli özür dilemeli, başka birine kızdıysa empati yaparak onunla konuşmalıdır.

Öfke yaşayan hastalarla iletişim kurarken sağlık personelinin dikkat etmesi gereken durumlar:

Sağlık personeli;

1.     Kendi duygularını kontrol altına almalı,

2.     Sakin konuşmalı, gerekirse odayı terk etmeli, bir süre sonra tekrar geri gelmeli,

3.     Hastanın davranışlarını ve beden dilini gözlemlemeli,

4.     Hastanın duygularını göstermesine olanak sağlamalı,

5.    Hastanın kızgınlık kaynağı araştırılmalı (Neye öfkelendiğini öğrendiğiniz zaman kızgınlığın sizinle ilgili olmadığını anlayacak ve daha kolay bireysel yaklaşımda bulunacaksınız.),

6.      Hastaya bağırılmamalı ve onunla kavga edilmemeli,

7.      Hasta çok öfkeli ise ona yaklaşılmamalı ve dokunulmamalı (Fiziksel saldırıda bulunmasına neden olabilirsiniz.),

8.     Hastanın duyguları yok sayılmamalı, bu durum öfke kaynağını bulunmasını engeller,

9.      Hastaların söyledikleri sabırla dinlenmeli,

10. Hasta zarar verici davranışlarda bulunuyorsa güvenli bir alana geçilmeli,

11. Hasta için zaman ayrılmalı, bu sürede sabırlı olunmalı,

12.Öfkeli davranışlarından dolayı yargılamamalı, öfkesini arttıracak küçümseyen tavır ve ifadelerden kaçınılmalı,

13.Yapılması gereken tıbbi uygulamalarda, eğer beklemesi gerekiyorsa bunun nedeni açıklanmalı,

14. Hasta yakınları, hastanın öfkesinin artmasına neden oluyorsa bulunduğu ortamdan uzaklaştırılmalıdır.

   

Kalp Hastalıkları ve Tedavileri için ayrıntılı bilgiye ulaşmak için lütfen tıklayınız  

Kalp hastalığı ve "tedavisi yok, bu hastalıkla yaşamaya alış"  denilen hastaların tedavi sonrası yorumlarını okumak için lütfen tıklayınız  

Prof. Dr. Ahmet AKGÜL'ün özgeçmişine ulaşmak için lütfen tıklayınız

İletişim ve Randevu için lütfen tıklayınız   

Yasal Uyarı

Bu sitenin içeriği ziyaretçilerini bilgilendirmeye yönelik hazırlanmış olup sağlıkla ilgili konularda tıbbi teşhis, tedavi veya reçete bilgisi özelliği taşımaz. Site, sağlıkla ilgili tüm konularda en doğru bilginin hastayı muayene eden doktorundan öğrenilebileceğini savunur. Sitedeki bilgiler bu amaçla kullanılmamalıdır. Bu bilgilerin yanlış anlaşılması veya kullanılmasından doğabilecek mağduriyetlerden bu site sorumlu tutulamaz.Bu sitedeki bilgileri kopyalama, nakletme veya diğer kullanımlar kesinlikle yasaktır. Web sitesindeki bilgilerin kullanımı 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hükümlerine ve site sahibinin iznine bağlıdır. Tüm kullanıcılar yukarıda belirtilen yasal uyarıyı tamamen ve çekincesiz olarak kabul etmiş sayılırlar.